I TEACCH-modellen udvikles der mulighed der for:
1.Forældre medinddrages, så de får indflydelse i alle faser af udvikling og behandling
2.Børn, unge og forældre tilbydes en kontinuerlig støtte. Autisme er en – livslang problematik, derfor må en meningsfuld støtte også være livslang
3.Tilbud gives som en helhed – man søger at forholde sig børn i alle miljøer
Første element i TEACCH rummer en grundlæggende teoretisk forståelse af autisme – det pædagogiske personale skal vide, hvad der kendetegner mennesker med autisme. Derfor opprioriterer vi på Zebisgaard, at grunduddannelse og løbende kurser omhandlende autisme er den del af de voksnes udvikling.
Andet element rummer en grundig helhedsbeskrivelse af personen med autisme og ikke kun en beskrivelse selve autismen, men som et helt og unikt menneske. Her er noget af det centrale at inddrage de enkelte rundt om, det vil sige forældre, lærere pædagoger, sagsbehandlere, læger, psykologer og andre.
Her benytter vi af vores Livskvalitet trekant.Livskvalitet er med til at give barnet den bedst mulige funktions- og mestringsevne, der fremmer selvtillid og selvstændighed, samt medvirker til barnets aktive sociale deltagelse.
Livskvalitet skal ses og arbejdes med ud fra 3 aspekter. På Zebisgaard arbejder vi med livskvalitetsmodellen - Det psykodynamiske, det sociale og det kognitive aspekt –
Barnet påvirkes af de indre psykologiske tilstandes energi, selvvirkeliggørelse, selvtillid, selvaccept, tryghed, følelsesoplevelser. Barnets relationer til mennesker og samfundets opbygning har betydning for barnets trivsel. Hvordan barnet indlæring foregår, og om barnet har den optimale mulighed for at lære på det kognitive plan, har stor betydning
De tre aspekter hænger sammen og skal ses og arbejdes med og en mangelfuld evne/mulighed for udvikling på barnets plan, indenfor det ene område, kan påvirke de andre to områder.
Tredje element rummer forskellige strategier og støtteværktøjer, som udvikles individuelt ud fra den enkeltes særlige evner og behov. Det kan være visualisering via piktogrammer, farvekoder, billeder eller konkreter, dag- og ugeskemaer, skriftlige aftaler, sociale historier, systematik samt organisering af tid og rum.
Heri rummes også de 8 H’er indenfor autisme, som via gensidig forventningsafstemning skaber forudsigelighed for autisten. De 10 H`r
1.Hvad skal vi lave – indholdet?
2.Hvorfor skal vi lave det – skabe mening?
3.Hvornår laver vi det – tidspunkt?
4.Hvor skal vi lave det – placering?
5.Hvem laver vi det med – voksne, børn?
6.Hvordan laver vi det – metode?
7.Hvor længe laver vi det – tidsperspektiv?
8.Hvor meget skal jeg lave – mængde?
9.Hvem kan jeg få hjælp af – person?
10.Hvad skal vi lave bagefter – indhold?
Fjerde element rummer det livslange perspektiv. Selvom autisme er en livslang diagnose, så har mennesker med autisme ofte særdeles gode udviklingsmuligheder. Alle aktiviteter bør derfor tilrettelægges med henblik på en kontinuerlig udvidelse af barnet selvstændighed samt potentielle handlemuligheder. I TEACCH tages der udgangspunkt i det der går godt, for ad den vej at udvikle andre sider.
Femte dimension rummer en erkendelse af at udviklingen er en dynamisk proces, hvor problemer med social forståelse, kommunikation, abstraktion, begrebsdannelse, differentiering og generalisation konstant må finde nye løsninger. I bund og grund handler det om fantasi hos den enkelte voksne. Miljøet tilpasses det enkelte barn.
Vi anderkender, at det er os, som vokse, som bevæger os ind i barnets verden. Langsomt tilbyder vi det omliggende samfunds fælleskab – altid udelukkende på barnets præmisser