Det pædagogiske arbejde tager afsæt i det dynamiske og musiske menneskesyn.
Det dynamiske menneskesyn afspejler at vi alle, trods vores forskellighed, har nogle grundlæggende fællestræk.
Vi er alle født med potentiale for udvikling.
Vi er sociale og udvikler os i samspil med vores omgivelser.
Det musiske menneskesyn rummer i enhver kommunikation, melodi, klangfarve, dynamik (styrke) akkorder, rytme og tempo (puls.) Ved at samspille/ have øje på barnets kreative musiske udfoldelser styrkes barnets kommunikation, Kreativitet, koordination, koncentration samt evne til differentiering mellem forskellige emotionelle stemninger.
Hvad gør vi i praksis
- Et struktureret tilrettelagt miljø af ud fra TEACCH-konceptet, bla. ved hjælp af Boardmaker systemet.
- Vi anvender Tegn til Tale og tegnsprog til et barn uden verbal sprog
- Tilrettelagt miljø efter det enkelte barn.
- Visuelle støttesystemer hvor der er behov for dette
- De nyeste Teknologiske hjælpemidler
Vi skaber et miljø med plads til individuelle kommunikationsformer, Vi er opmærksom på børnenes signaler gennem daglige observationer dette kan evt. underbygges med video-optagelser. Vi bekræfter dagligt børnene i deres kompetencer og benævner deres handlinger og følelser.
Personalet på Zebisgaard er tydelige og nærværende i samværet med børnene, Ved at skabe trygge ramme, gives der mulighed for, at barnet tør udfordre sig selv og andre emotionelt og intellektuelt.
Vores handlinger udspejler sig i, at vi færdes i børnenes hjem og vi vægter hjemmelig hygge og tryghed.
Zebisgaard arbejder med børnenes indbyrdes relationer.
Har fokus på betydningen, for det enkelte barn, at bo sammen med andre børn. Fokus på hvilke glæder, besværligheder, muligheder og begrænsninger det giver at være medlem af en gruppe børn.